Eenheidsmanager - Verandermanager met managementtaken voor twee eenheden (A&C en DV)

29640
Opdrachtnummer
29640
Opdrachtgever
Samenwerkingsorganisatie de Wolden Hoogveen
Datum
30 September 2024 tot 30 September 2025
Uren per week
voor 36 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Drenthe
Functie type
Consultancy, Interim management
Sluitingsdatum
18 September 2024
Verlengingsopties
Ja, 1x 9 maanden.

Samenwerkingsorganisatie de Wolden Hoogveen

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Hoogeveen

Introductie
Voor de Samenwerkingsorganisatie de Wolden Hoogveen zijn wij op zoek naar een Eenheidsmanager - Verandermanager met managementtaken voor twee eenheden (A&C en DV).
Opdracht inhoud

Vanwege het vertrek van een eenheidsmanager zoeken we een interim-manager die zich met name richt op de veranderopgave binnen de financiële kolom in de eenheid Advies & Control. De prioriteit ligt bij het implementeren van de acties uit het traject ”Verbeteren van de financiële functie” (VFF). De dagelijkse aansturing van het team Control hoort daarbij. Daarnaast ben je leidinggevende van het afdelingshoofd Financien en de teamleider van de Financiële administratie. Als interim-manager ben je lid van het Centraal Managementteam. Tot slot ben je formeel eenheidshoofd van de eenheid Dienstverlening. In de praktijk zijn binnen deze eenheid twee afdelingshoofden werkzaam met ruim mandaat en ligt hier als belangrijkste opgave (naast de HR-verantwoordelijkheid richting hen) de verbinding tussen de eenheid en het Centraal Management team.

Je coacht, faciliteert en ondersteunt leidinggevenden als team en individueel.

Veranderopgave Versterken Financiële Functie:

Deze rol heeft als prioriteit het versterken van de financiële functie in onze samenwerkingsorganisatie. Dit wordt gedaan via het traject Verbeteren van de financiële functie (VFF), dat is opgezet vanwege onduidelijkheden in rollen en verantwoordelijkheden. Sinds 1 januari 2023 is VFF officieel van kracht en de implementatie ervan is begonnen, inclusief de werving van een afdelingshoofd financiën en de benoeming van een tweetal gemeentecontrollers. De vertrokken eenheidsmanager is al begonnen met dit proces, en de interim-eenheidsmanager zal belangrijke vervolgstappen ondernemen, waaronder het leiden van het team Control en het versterken van de band tussen VFF en de bedrijfsactiviteiten."

Wij verwachten dat je het volgende tijdens je opdracht hebt bereikt:

Volledige bezetting: De interim-manager positioneert de diverse spelers zoals omschreven in de “Versterking financiële functie (VFF)”op zodanige wijze dat dit voor iedereen helder is en wordt ingevuld zoals beoogd.

Geoptimaliseerde werkprocessen: De werkprocessen binnen de financiële kolom en gerelateerde eenheden moeten aanzienlijk zijn geoptimaliseerd en goed op elkaar afgestemd. Dit zou moeten resulteren in een efficiëntere en effectievere werking van de financiële functie.

Verbeterde verbinding met de business: Er zou een aantoonbare verbeterde verbinding moeten zijn tussen de financiële kolom en de overige delen van de organisatie. Het is hierbij van belang dat helder is wie waarvoor aan de lat staat en dat hiernaar ook gehandeld wordt. Dit kan worden beoordeeld op basis van feedback van belanghebbenden en stakeholders.

Succesvolle implementatie van VFF: De interim-manager zou verantwoordelijk moeten zijn voor de succesvolle implementatie van het traject Verbeteren van de financiële functie (VFF), wat betekent dat alle acties en doelstellingen van dit traject zijn behaald en dat oude gewoonten zijn losgelaten.

Positieve cultuurverandering: Een positieve cultuurverandering binnen de organisatie, gekenmerkt door een grotere nadruk op samenwerking, prestatiegerichtheid, openheid, en de bereidheid om te innoveren en te leren.

Organisatie

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

De organisatie is op dit moment volop in ontwikkeling die we langs 4 pijlers organiseren; Aantrekkelijk werkgeverschap, Persoonlijk leiderschap, Informatie & Processen, Sturingslijnen. Dit zijn de speerpunten in onze koers voor de komende jaren.

Competenties

  • Je toont natuurlijk leiderschap;
  • Je hebt sterk organiserend vermogen;
  • Je bent verantwoordelijk;
  • Je bent empathisch;
  • Je bent samenwerkend en verbindend;
  • Je bent analytisch en strategisch sterk;
  • Je bent bestuurlijk en maatschappelijk sensitief.

Eisen en wensen

  1. Je beschikt over een afgeronde opleiding op minimaal wo-niveau;
  2. Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke finance en control in een strategische positie;
  3. Je beschikt over aantoonbare kennis van de financiële werkprocessen en de financiële kolom te begrijpen en te optimaliseren;
  4. Je hebt aantoonbare werkervaring met gemeentelijke samenwerkingsverbanden;
  5. Je beschikt over minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in de politiek-bestuurlijke context van een gemeente;
  6. Je hebt aantoonbare werkervaring met veranderopgaven binnen een gemeentelijke omgeving (noem hiervan minimaal 2 voorbeelden in het cv);
  7. Je beschikt over aantoonbare werkervaring op het gebied van bedrijfsvoering.
Gesprek

In de week van 23 september as.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.