Interim Afdelingshoofd Beleid Sociaal Domein (32-36 uur)

29901
Opdrachtnummer
29901
Opdrachtgever
Gemeente Zoetermeer
Datum
14 Oktober 2024 tot 14 Oktober 2025
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Gesloten
Regio
Zuid-Holland
Functie type
Interim management, Sociaal Maatschappelijk Domein
Sluitingsdatum
27 September 2024
Verlengingsopties
Ja, 2x 6 maanden.

Gemeente Zoetermeer

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Zoetermeer

Introductie
Voor de Gemeente Zoetermeer zijn wij op zoek naar een Interim Afdelingshoofd Beleid Sociaal Domein (32-36 uur).
Opdracht inhoud

De uitdagingen waar je voor aan de lat komt te staan, zien er als volgt uit:

ORGANISATIEONTWIKKELING:

Het sociaal domein staat aan de vooravond van een grote organisatieverandering. De hoofdstructuur zal worden aangepast. We gaan van twee uitvoerende afdelingen en 1 beleidsafdeling naar een indeling rond drie thema’s (waaronder WMO en Welzijn, Zorg, Jeugd & Onderwijs en Inkomen & Zekerheid) waarbij beleid en uitvoering op die respectievelijke thema’s bij elkaar worden gebracht. Het doel van deze organisatieverandering is het verbeteren van de sturing in het sociaal domein, het vergemakkelijken van het doorlopen van de beleidscyclus en het vormen van resultaatverantwoordelijke eenheden. Samen met de twee andere afdelingshoofden van het sociaal domein en de vrijgestelde trekker van de organisatieontwikkeling geef je leiding en vorm & inhoud aan deze verandering, en zorg je ervoor dat onze medewerker dit op een goede manier kunnen meemaken. Naast deze ontvlechting van het sociaal domein naar drie thema’s is het belangrijk dat de integraliteit van het sociaal domein niet verloren gaat. Dit dient als uitgangspunt in de organisatieverandering mee te worden genomen.

DAGELIJKS MANAGEMENT:

Als interim afdelingshoofd ben je verantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van het werkplan. Daarbij dient expliciet de verbinding te worden gelegd met het college werkplan en de uitvoering. Vooruitlopend op de invoering van de nieuwe hoofdstructuur in het sociaal domein dient bijzondere aandacht te worden besteed aan de verbinding van beleid en uitvoering op het vlak van zorg en inkomen & zekerheid. Als interim afdelingshoofd ben je verantwoordelijk voor het goed verlopen van de wethoudersoverleggen en de kwaliteit van de bestuurlijke stukken. Je bent het eerste escalatieniveau voor de wethouder op het vlak van zorg. Daarnaast ben je Ambtelijk Opdrachtgever van programma’s sociale innovatie.

BIJZONDERE OPGAVE: BEZUINIGINGEN:

De gemeente Zoetermeer staat – net als tal van andere gemeenten – voor een financieel ‘ravijn’ vanaf 2026 als gevolg van neerwaartse bijstelling van de uitkering uit het gemeentefonds. Teneinde desondanks tot een sluitende meerjarenbegroting te komen, zullen omvangrijke bezuinigingen nodig zijn. Globaal zal dit voor Zoetermeer neerkomen op een pakket van 45 miljoen euro op een totaalbegroting van rond de 450 miljoen euro. Als interim afdelingshoofd geef je mede invulling aan de totstandkoming van dit pakket en geef je leiding aan de implementatie ervan.

BIJZONDERE OPGAVE: RUST EN STABILITEIT:

Het sociaal domein wordt gekenmerkt door een hoge mate van dynamiek. Zowel inhoudelijk, financieel als op het vlak van personeel is er veel druk. Als interim afdelingshoofd is het met name belangrijk dat de rust wordt bewaard, en stabiliteit en een gezonde werksfeer wordt nagestreefd. Duidelijkheid in beslissingen en communicatie, goede procesvoering en tijd, liefde & aandacht voor de medewerkers zijn hiervoor van cruciaal belang. Meer in het bijzonder dienen de teammanagers ondanks alle ontwikkelingen genoeg tijd en ruimte te houden voor de aansturing van hun medewerkers.

VERANDERING EN VERANDERMANAGEMENT:

Als interim afdelingshoofd sta je voor de opgave om de organisatieverandering binnen het Sociaal Domein, specifiek voor het thema Zorg & WMO, in goede banen te leiden. Dit betekent dat je verantwoordelijk bent voor de implementatie van de nieuwe hoofdstructuur, waarbij je zowel de operationele als strategische aspecten van deze verandering aanstuurt. Een belangrijk onderdeel van jouw rol is het begeleiden van medewerkers door deze verandering, inclusief het herkennen en aanpakken van mogelijke weerstand. Je zorgt voor heldere communicatie over de veranderingen en creëert draagvlak binnen de organisatie. Daarnaast borg je de integraliteit van het sociaal domein, zodat de samenhang tussen de verschillende thema’s behouden blijft, ondanks de organisatorische ontvlechting.

We zoeken iemand die goed is aangesloten op de behoeften van het bestuur en voeling houdt met de politieke dynamiek waarin het bestuur opereert. Die beschikt over een managementstijl die gericht is op het verder versterken van de talenten van medewerkers binnen de afdeling, sterk is in het ontwerpen van interactieprocessen om samenwerking tussen medewerkers/teams te bevorderen en intelligentie van de groep benutten. Cruciaal is het stimuleren van samenwerking tussen de bestuurders en hun portefeuilles met oog voor een gebalanceerde inzet op korte termijn crisismaatregelen en lange termijn beleidsontwikkeling.

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Competenties

  • Je bent een strategische en oplossingsgerichte denker met ruime overheidservaring, bij voorkeur ook bij een gemeente. Uiteraard beschik je over goede bestuurlijke, politieke en organisatiesensitiviteit;
  • Je beschikt over een werk- en denkniveau op wo-niveau en hebt ruime ervaring in veranderingsprocessen;
  • Je bent alert op nieuwe informatie en de consequenties die daarmee gepaard gaan voor onze gemeente. Je reageert snel en flexibel en hebt de sensitiviteit om op het juiste moment de afdeling, de directie en/of het bestuur te informeren en betrekken;
  • Je begrijpt dat je eigen rol als voorloper in verandering vraagt om vertrouwen uitstralen en geven, kwetsbaar kunnen opstellen en tegelijkertijd sturen op heldere kaders / de grote lijnen.
  • Je hebt ruimte ervaring met het organiseren en regisseren van complexe veranderingsprocessen;
  • Je hebt een managementstijl die gericht is op het verder versterken van de talenten van medewerkers binnen de afdeling. Je bent sterk in het ontwerpen van interactieprocessen om samenwerking tussen medewerkers/teams te bevorderen en intelligentie van de groep te benutten;
  • Je hebt kennis van en inzicht in de taakvelden van het brede sociale domein en (digitale) dienstverlening;
  • Je hebt een resultaatgerichte en samenwerkingsgerichte instelling;
  • Je hebt een stevige persoonlijkheid en kan goed kan omgaan met belangentegenstellingen;
  • Ervaring met verandermanagement: Je hebt aantoonbare ervaring met het leiden van complexe verandertrajecten binnen een politiek-bestuurlijke omgeving. Je bent in staat om veranderprocessen te ontwerpen en te implementeren, waarbij je effectief omgaat met weerstand en de organisatie door de transitie begeleid;
  • Sterke communicatievaardigheden: Je bent in staat om helder en overtuigend te communiceren, zowel intern met medewerkers en teammanagers, als extern met bestuurders en andere belanghebbenden. Je kunt complexe verandertrajecten vertalen naar begrijpelijke boodschappen die draagvlak creëren;
  • Empathisch leiderschap: Je hebt een goed ontwikkelde antenne voor de zorgen en behoeften van medewerkers in tijden van verandering. Je weet een balans te vinden tussen het stellen van duidelijke kaders en het bieden van ondersteuning en ruimte voor medewerkers om zich aan te passen aan nieuwe werkwijzen.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever;
  2. Je beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als manager sociaal domein binnen een 100.000+ gemeente, benoem dit duidelijk in het cv;
  3. Je beschikt over minimaal een afgeronde wo bachelor in de richting van Bestuurskunde;
  4. Je hebt aantoonbare werkervaring in afgelopen 5 jaar met vertalen van bestuurlijke agenda’s en afdelingsjaarplannen naar concrete uitvoeringsprogramma’s binnen het Sociaal Domein in een politiek bestuurlijke omgeving. Licht dit duidelijk toe in het cv;
  5. Je beschikt over aantoonbare werkervaring met het begeleiden van veranderingsprocessen binnen het sociaal domein, benoem waar deze is opgedaan.
Gesprek

3 oktober as.

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.