Digitale Voorzieningen - Solution Architect Dataplatform (32-36 uur)

32869
Opdrachtnummer
32869
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
28 januari 2025 tot 31 december 2025
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Holland
Functie type
ICT en IT
Sluitingsdatum
6 januari 2025
Verlengingsopties
Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie
Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Digitale Voorzieningen - Solution Architect Dataplatform (32-36 uur).
Opdracht inhoud

Amsterdam wil zijn positie als digitale stad verder versterken. Om deze uitdaging succesvol te voltooien bouwen we samen aan een stevig en veilig fundament om digitale diensten te kunnen leveren aan zowel burgers, ondernemers als bezoekers. Zo werken we aan vele ontwikkelingen zoals oplossingen voor een domein en opgaven, generieke voorzieningen, maar ook de implementatie van een cloud platform en een data platform. Om dit te kunnen doen hebben we in 2022 onze IT-expertise gebundeld en versterkt in een “I-Domein”. Zo is er onder andere een team architectuur ingericht waarin alle architecten gaan samenwerken. Met het team speelt de nieuwe Solution Architect een belangrijke rol om het werken onder architectuur in onze organisatie te versterken. Net als in onze stad zijn de verschillende achtergronden en invalshoeken hierbij onze kracht. Samen met de Solution Architect techniek ontwikkel je de solution architectuur voor een opgave, gericht op producten of diensten, processen, applicaties en gegevens. Je werkt mee aan het hele brede takenpakket van de gemeente dat gaat van parkeren tot bruggen en kades, tot voorzieningen voor kwetsbare Amsterdammers en aan de doorontwikkeling daarvan. Je bedenkt creatieve moderne oplossingen die voldoen aan principes en uitgangspunten maar waarmee bestaande knelpunten verholpen worden. Ook draag je zo bij aan de ontwikkeling en beheer van de informatiearchitectuur van een opgave binnen de kaders van een Domein architectuur van één (of meer) cluster(s).

Onze vakgroep architectuur bestaat uit 30 architecten en gaat over het brede vakgebied van architectuur. Samen hebben zij verantwoordelijkheden rond domeinarchitecturen en architectuur per opgave of onderdelen daarvan. We werken volgen een nieuwe werkwijze waarbij we via portfoliobesluiten bekijken wat de inzet van de architecten wordt. Daarnaast werk je samen met een divers gezelschap van collega-disciplines zoals business-, informatie - en data-analisten, informatiebeveiliging, privacy-experts, beheerders, et cetera.

Werkzaamheden

  • Je werkt mee aan het definiëren van requirements voor oplossingen die uitbesteed worden;
  • Je geeft richting aan de realisatieteams in een ART/project voor oplossingen die zelf ontwikkeld worden;
  • Je borgt dat oplossingen voldoen aan de Solution architectuur c.q. de Project Start Architectuur;
  • In geval van agile voortbrenging; definieer je enabler features voor de architectural runway en stem je af over business features;
  • Je werkt mee aan de domeinarchitectuur van het cluster waarvoor de opgave of het project gerealiseerd wordt;
  • Afhankelijk van de situatie werk je samen met onder andere, andere leden van de opgave cockpit zoals (business lead, i-lead, RTE), Product Owner Projectleider in geval van projectmatige voortbrenging, Realisatie teams, Domein architect business, IT architecten, security en privacy adviseurs et cetera.

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s) De directie Digitale Voorzieningen verzorgt de integrale levering van alle digitale producten en de infrastructurele diensten die de basis vormen voor IT. Belangrijke taken zijn de strategische en tactische regiefunctie op externe partners die IT-diensten verlenen aan de gemeente Amsterdam en het inkopen van nieuwe diensten en producten voor het hele i-domein. Naast regie op de uitbestede diensten, ontwikkelt deze directie voor de gemeente ook zelf software en verzorgt zij het functioneel beheer op alle applicaties die door de gemeente worden gebruikt. De directie zorgt de komende jaren voor de overgang naar op cloud gebaseerde diensten en de ontwikkeling en het beheer van onder andere het cloud- en het data platform. De directie Digitale voorzieningen bestaat uit ongeveer 450 medewerkers, verdeeld over 5 onderdelen.

Competenties

  • Je beschikt over omgevingsbewustzijn;
  • Je kan samenwerken;
  • Je bent goed in relatiebeheer;
  • Je neemt initiatief;
  • Je beschikt over resultaatgerichtheid;
  • Je hebt overtuigingskracht.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam;
  2. Je geeft in max 1A4 aan waarom jij de meest geschikte kandidaat bent;
  3. Je beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau;
  4. Je hebt aantoonbare ervaring en is in het bezit van relevante certificering inzake informatiebeveiliging (CISSP) en/of ethical hacking (OSP, GPEN, etc) – of vergelijkbaar;
  5. Je hebt minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in organisaties met minimaal 2000 medewerkers;
  6. Je hebt minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring met leidinggeven;
  7. Je hebt aantoonbare kennis en ervaring met riskmanagement bij een G4 of Rijksoverheid;
  8. Je hebt aantoonbare kennis en werkervaring opgedaan in het adviseren rondom privacy bij een dataplatform in een cloud voorziening;
  9. Je hebt aantoonbare ervaring in adviseren, borgen van processen via kennisoverdracht, kennis van techniek en je kunt wetgeving praktisch interpreteren en uitdragen. Verder ben je in staat om concernafspraken te vertalen naar onze opgaves.
Gesprek

Zo spoedig mogelijk na sluiting

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.