Verkeer en Openbare Ruimte - Informatiearchitect assetmanagement (32-36 uur)

32871
Opdrachtnummer
32871
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam
Datum
20 januari 2025 tot 19 januari 2026
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Open
Regio
Noord-Holland
Functie type
Bouw en Infra, Finance
Sluitingsdatum
6 januari 2025
Verlengingsopties
Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Gemeente Amsterdam

Adres

-

Postcode

-

Plaats

Amsterdam

Introductie
Voor de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een Verkeer en Openbare Ruimte - Informatiearchitect assetmanagement (32-36 uur).
Opdracht inhoud

Als Informatiearchitect zorg je ervoor dat de gebruikte informatiesystemen (applicaties, formulieren, dashboards) gebruik maken van dezelfde informatiestructuren en modellen. Jij houdt hierop het overzicht en inzicht. Uiteindelijk zorg je ervoor dat door alle systemen heen, de gegevens/data op dezelfde manier erin zitten en op basis van door de business vastgestelde modellen. Je houdt hierbij rekening met de gangbare informatiemodellen in het beheer van de Openbare Ruimte. Binnen de gemeente zijn verschillende applicaties in gebruik binnen de keten van het assetmanagement. Jij zorgt ervoor dat we gecontroleerd gebruik kunnen maken van de informatie en gegevens die daarin zijn opgeslagen. Je stemt hiervoor op een structurele basis de informatiebehoefte af met professionals in de asset teams; zij weten tenslotte het beste welke informatie nodig is. Daarna treedt je in overleg met de Productowners en Solutionarchitecten van de applicaties die in gebruik zijn. Parallel heb je ook contact met het team dat de OTL vastlegt voor het gebruik in contracten met het ingenieursbureau en aannemers buiten. Jij zorgt ervoor dat we in control zijn en blijven over de informatie. Om de vraag achter de vraag, boven tafel te krijgen, ben je communicatief vaardig. Je kunt goed zelfstandig je weg vinden en maken in een organisatie in ontwikkeling. Je bent niet bang om fouten te maken en komt zelf met voorstellen om zaken te verbeteren als je daarvoor kansen ziet. Je realiseert je dat we onze doelen alleen kunnen bereiken middels goede samenwerking.

Waar de term Informatie-architect regelmatig als verzamelnaam dient voor allerlei applicatie-architectuur, focust deze functie zich tot de kern van Informatiearchitectuur; namelijk de informatie zélf. Daarméé is de focus dus applicatie-onafhankelijk; het gaat tenslotte om de informatie, bestaande uit metadata en data en zelfs daarbinnen is de focus vooral de metadata/veldnamen en vaste veldwaardes.

Werkzaamheden Als informatiearchitect bij de afdeling Stedelijk Beheer, zorg je ervoor dat de gebruikte informatiesystemen gebruik maken van vastgestelde informatiemodellen. Je bent constant in gesprek met landelijke organisaties zoals het CROW, levert daar input vanuit de gemeente, bepaalt welke ontwikkelingen relevant zijn voor de gemeente, wat de impact van de ontwikkelingen zijn op de huidige applicaties en wat het meest geschikte moment is om ontwikkelingen door te voeren. Daarnaast zorg je ervoor dat we in control komen en blijven over de informatie die we vastleggen voor goede uitvoering van de processen en van het beheren van de objecten in de openbare ruimte. We doen dit aan de hand van het Assetmanagent als methodiek, conform de ISO55000.

Belangrijk om je te realiseren, is dat er meerdere ontwikkelingen tegelijkertijd spelen. Het proces om gecontroleerd wijzigingen in de informatiebehoeften te laten landen in de applicaties, verdient nog veel aandacht. Modellen in het beheer van de openbare ruimte zijn bijvoorbeeld de IMBOR, de IMGEO en daaraan gerelateerd de BGT. Andere landelijke ontwikkelingen volgen we ook op de voet, zoals Borius en Core. De focus van de informatiearchitect is primair gericht op:

  • Door de business laten valideren van de informatiemodellen;
  • Gecontroleerd wijzigingen van de applicaties;
  • Overzicht krijgen en houden van de gebruikte en gevalideerde veldnamen;
  • Modelconformiteit: informatiemodellen, vaste waardes en keuzelijsten;

Je speelveld betreft vooral professionals in de business die ook kennis hebben van informatievoorziening. Daar heb je primair mee af te stemmen, waarna je de coördinatie houdt op de realisatie van wijzigingen in de applicaties, dashboarding, OTL (Object Type Library), OTL-tooling en scripting.

Organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

Amsterdam groeit! Elk jaar komen er meer bezoekers, bewoners en bedrijven naar onze prachtige stad. Bij de gemeente Amsterdam werken we met 14.000 collega’s dagelijks aan een veilige, schone stad waar het goed wonen, werken en ontspannen is. Dit doen we voor de bezoekers van de stad, maar ook voor de buurman die graag een bloemperkje voor de deur wil en voor de vele ondernemers. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is dat we assets zoals verhardingen, bruggen, kademuren en openbare verlichting goed onderhouden. Dat is de taak van onze afdeling Stedelijk Beheer. Om alle uitdagingen in de openbare ruimte het hoofd te bieden, richten wij ons op diverse transities. Zo verschuift onze focus van techniek naar functie, gebruik en veiligheid, van onderhoudbaar naar herbruikbaar en duurzaam en van degelijk naar met lef en flair. Binnen de afdeling Stedelijk Beheer zijn diverse teams actief, waaronder jouw team Gegevensbeheer en het programmateam. Hier werk je samen met productowners, solutionarchitecten, informatiemanagers, informatieanalisten, data-analisten en projectleiders. Samen voorzien jullie de assetteams van heldere informatie voor het uitvoeren van de assetmanagementprocessen.

Competenties

  • Je kan plannen;
  • Je beschikt over omgevingsbewustzijn;
  • Je kan samenwerken;
  • Je kan coachen;
  • Je beschikt over resultaatgerichtheid;
  • Je hebt overtuigingskracht.

Eisen en wensen

  1. Je hebt in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam;
  2. Je geeft in max 1A4 aan waarom jij de meest geschikte kandidaat bent;
  3. Je beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau;
  4. Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met het werken met informatiemodellen;
  5. Je hebt minimaal 3 jaar ervaring binnen de een beheerorganisatie zoals gemeente, provincie, Prorail, Rijkswaterstaat;
  6. Je hebt ervaring met basisregistraties en informatiemodellen, zoals BGT, BAG, IMGeo en IMBOR;
  7. Je hebt ervaring met assetbeheersystemen als GISIB, IAsset, DGDialog en Obsurv.
Gesprek

Zo spoedig mogelijk na sluiting

Overige informatie

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.

Kom je in aanmerking voor een interview, dan plant de opdrachtgever een gesprek met je in. Het gesprek zal ofwel op locatie ofwel online plaatsvinden. Er zal tijdig contact worden opgenomen om de instructies hiervoor door te nemen.