Functioneel Beheer/Dataspecialist e-Depot (32-36)

40228
Opdrachtnummer
40228
Opdrachtgever
Provincie Overijssel
Datum
10 November 2025 tot 10 Mei 2026
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Open
Regio
Overijssel
Functie type
ICT en IT
Sluitingsdatum
10 Oktober 2025
Verlengingsopties
3x3 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Provincie Overijssel

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Zwolle

Introductie
Voor de Provincie Overijssel zijn wij op zoek naar een Functioneel Beheer/Dataspecialist e-Depot (32-36).
Opdracht inhoud

Het project e-Depot zorgt voor de implementatie van e-Depot ten behoeve van de provincie Overijssel. De implementatie moet werkend en in beheer worden opgeleverd vanwege de invoering van de nieuwe Archiefwet per (verwacht) medio 2026. De realisatie van e-Depot zorgt ervoor dat Provincie Overijssel in principe voldoet aan de Archiefwet (1995)2026. Je gaat werken in het projectteam dat bestaat uit 10 personen. Uiteindelijk wordt het resultaat van het project overgebracht naar de beheerorganisatie die kennis en kunde over het systeem van het project overneemt.

Als Functioneel Beheerder e-Depot ben je verantwoordelijk voor het optimaal functioneren en door- ontwikkelen van het e-Depot-systeem voor duurzame digitale archivering. Je zorgt ervoor dat gebruikers effectief kunnen werken met het systeem en dat het aansluit op de (wettelijke) eisen voor digitale informatieopslag, toegankelijkheid en duurzaamheid (DUTO). De taken zijn in hoofdlijnen:

  • Beheren van de functionele werking van het e-Depot (bijv. import/export van digitale dossiers, metadatering, zoekfuncties).
  • Inrichten en beheren van het zoekportaal.
  • Eerste aanspreekpunt voor gebruikers (archivarissen, informatiebeheerders, leveranciers) bij vragen of incidenten.
  • Analyseren en oplossen van verstoringen en bugs, in samenwerking met leveranciers of technische beheerders.
  • Opstellen en beheren van gebruikershandleidingen, instructies en documentatie.
  • Signaleren van verbetermogelijkheden en coördineren van wijzigingen in het systeem (change management).
  • Testen van updates en nieuwe releases van het e-Depot + export- en importtooling
  • Bewaken van de informatiekwaliteit, metadatering en compliance met archiefwet- en regelgeving. Bijdragen aan projectgroepen rondom digitalisering, informatiebeheer en archivering en landelijke gebruikersgroep van het e-Depot (Preservica).
  • Ondersteunen bij audits, DPIA’s en (informatie)beveiligingsvraagstukken.
  • Begeleiden gebruikers bij gebruik van het systeem en het verzorgen van trainingen bij nieuwe functionaliteiten en/of voor het optimaliseren van het werken met het systeem door gebruikers

Organisatie

Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Je gaat aan de slag bij de afdeling Bedrijfsvoering (BV), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. Het werk bij Bedrijfsvoering is samen te vatten in drie taken: adviseren, control(eren) en faciliteren. De afdeling zorgt dat de organisatie haar bestuurlijke en uitvoerende processen zo goed en efficiënt mogelijk kan uitvoeren. Hierdoor kunnen collega’s van andere afdelingen zich helemaal richten op de provinciale opgaven.

De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Financiële Rapportage en Administratie, Financiën, Facilitair, Informatievoorziening en Digitalisering, Juridische Zaken, HR. Als het project e-Depot ertoe leidt dat het digitaal archief is overgedragen aan de provinciearchivaris word je (voor dat deel van de taken) toegevoegd aan zijn team.

Competenties

  • Analytisch sterk
  • Omgevingsbewust
  • Projectervaring
  • Beheer ervaring
  • Stress bestendig
  • Werken in een organisatie die in herinrichting is

Eisen en wensen

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van Informatiemanagement, Archiefbeheer of ICT.
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als functioneel beheerder of technisch beheerder .
  3. Aantoonbare werkervaring met Archiefwetgeving, AVG en Informatiebeheer in een digitale context.
  4. Aantoonbare werkervaring met e-Depot oplossing in bijzonder met Preservica.
  5. Aantoonbare werkervaring met functioneel beheer volgens BiSL of vergelijkbare methodieken.
  6. Aantoonbare werkervainrg met metadata-standaarden zoals TMLO of vergelijkbare standaarden.
  7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als Functioneel Beheerder bij een overheidsinstelling.
  8. Aantoonbare werkervaring met DMS systemen bij een overheidsinstelling.
Gesprek

17 oktober as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.