Extern adviseur werkprocessen ondernemersdienstverlening (16-20)

40311
Opdrachtnummer
40311
Opdrachtgever
Gemeente Lochem
Datum
1 November 2025 tot 1 Maart 2026
Uren per week
voor 18 Uur per week.
Status
Open
Regio
Gelderland
Functie type
Beleids en Adviesdiensten, Projectmanagement
Sluitingsdatum
16 Oktober 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Gemeente Lochem

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Lochem

Introductie
Voor de Gemeente Lochem zijn wij op zoek naar een Extern adviseur werkprocessen ondernemersdienstverlening (16-20).
Opdracht inhoud

De gemeente is volop in ontwikkeling en wil ondernemers sneller, eenduidig en professioneel ondersteunen. Binnen het Fysiek Domein zetten we daarom een belangrijke stap: het versterken en vernieuwen van onze interne processen en dienstverlening op het gebied van Economie.

Wij zoeken een deskundige professional die samen met ons zorgt voor een toekomstbestendige, klantgerichte en efficiënte aanpak. Jouw inzet draagt bij aan:

  • Hogere tevredenheid bij ondernemers;
  • Betere samenwerking tussen afdelingen;
  • Een sterk fundament voor ons digitale ondernemersloket.

Ondernemers en accountmanagers ervaren nu nog te vaak knelpunten: vragen, meldingen en klachten worden niet altijd goed opgepakt door vakspecialisten. Dit komt door onduidelijke processen, beperkt eigenaarschap en een gebrek aan prioritering. Het gevolg: vertragingen, inefficiëntie en ontevredenheid bij ondernemers.

Jij helpt ons om dit te doorbreken en de dienstverlening aan ondernemers structureel te verbeteren. Daarmee lever je een belangrijke bijdrage aan de samenwerking binnen het fysiek domein en aan de economische vitaliteit van onze centra en bedrijventerreinen. Als deskundige lever je tastbare verbeteringen op, waaronder:

  • Analyse van de huidige processen en communicatieknelpunten;
  • Voorstel voor verbeterde werkprocessen en werkafspraken;
  • Inzicht in taken, verantwoordelijkheden en eigenaarschap;
  • Borgingsvoorstel en begeleiding bij implementatie;
  • Concreet voorstel voor de doorontwikkeling van het digitale ondernemersloket.

Daarnaast ben je bereid inhoudelijke ondersteuning te bieden bij actuele economische vraagstukken.

Organisatie

Graag werken wij samen met onze inwoners aan een duurzame gemeente waar het prettig wonen, werken, recreëren en leven is. We spelen in op vragen en ideeën uit de Lochemse samenleving. En we geven ruimte aan vernieuwende ideeën. We hebben een informele organisatiecultuur. Met 300 medewerkers, werken we elke dag samen met én voor onze inwoners, het bestuur en onze medewerkers. De mens staat daarbij centraal. We pakken allemaal onze rol, zijn flexibel waar het kan en verantwoordelijk waar het moet. We inspireren elkaar en zorgen samen voor een fijne leefomgeving in onze mooie gemeente Lochem! Onze 5 kernwaarden beschrijven wie we zijn en waar we voor staan!

  • Mensgericht: we geven aandacht aan inwoners en collega’s.
  • Gezamenlijk eigenaarschap: we werken samen aan de gemeente Lochem.
  • Verbinding: we ontmoeten en maken echt contact.
  • Vitaliteit: we zorgen met elkaar dat we vitaal ons werk kunnen doen.
  • Slagvaardigheid: we maken het zo duidelijk en simpel mogelijk voor onze inwoners.

We ontwikkelen de organisatie, zodat we het werk waarvoor we aan de lat staan, goed kunnen uitvoeren. Dat is nodig, want de opgaves zijn steeds complexer en dat legt druk op de organisatie. Denk aan woningbouw, de asielopgave en armoedebestrijding. We geven aandacht aan onze medewerkers, zodat iedereen zijn werk goed en vitaal kan doen. Onze organisatie bestaat uit 4 domeinen, met daarin 18 verschillende teams. Deze teams werken samen aan de taken waar we als gemeente voor staan. De lijnen zijn kort en verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie.

Competenties

  • Procesgericht werken – kan processen analyseren, verbeteren en duurzaam borgen.
  • Dienstverleningsgericht – zet de ondernemer centraal en vertaalt dit naar professionele dienstverlening.
  • Analytisch vermogen – herkent snel knelpunten en vertaalt deze naar praktische oplossingen.
  • Communicatief sterk – weet helder te schakelen met ondernemers, collega’s en bestuur.
  • Samenwerken – verbindt afdelingen en stimuleert eigenaarschap.
  • Resultaatgerichtheid – realiseert blijvende verbeteringen en tastbare resultaten.
  • Creeren van draagvlak - is vaardig in het creeren draagvlak

Eisen en wensen

  1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met procesoptimalisatie en organisatieontwikkeling;
  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met advisering binnen het vakgebied economie;
  3. Aantoonbare werkervaring met directe dienstverlening naar ondernemers en het verbeteren van de klantbeleving/klantreis;
  4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen de (semi) publieke sector;
  5. Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met procesoptimalisatie en organisatieontwikkeling;
  7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen de (semi) publieke sector;
  8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met verander- en implementatietrajecten binnen een publieke organisatie;
  9. Minimaal 2 jaar Aantoonbare werkervaring met directe dienstverlening naar ondernemers en het verbeteren van de klantbeleving/klantreis.
Gesprek

23 oktober as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.