Senior Informatieadviseur

40314
Opdrachtnummer
40314
Opdrachtgever
gemeente Rhenen
Datum
1 November 2025 tot 1 Mei 2026
Uren per week
voor 24 Uur per week.
Status
Open
Regio
Utrecht
Functie type
ICT en IT
Sluitingsdatum
13 Oktober 2025
Verlengingsopties
n.t.b.
Opdracht type input
ZZP, Detachering

gemeente Rhenen

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Rhenen

Introductie
Voor de gemeente Rhenen zijn wij op zoek naar een Senior Informatieadviseur.
Opdracht inhoud

De gemeente Rhenen staat voor stevige uitdagingen op het gebied van haar digitale informatiehuishouding. Om de kwaliteit van de informatievoorziening te versterken en toekomstbestendig te maken, zoekt de gemeente een ervaren generalist die visie en uitvoering weet te verbinden.

Deze professional legt de koppeling tussen organisatievraagstukken, informatiebeheer en ondersteunende ICT. Daarbij is aandacht voor strategische koers, tactisch beleid én operationele verbeteringen. Een belangrijk onderdeel van de opdracht is het begeleiden en opleiden van een jong team, waarbij met name één medewerker wordt klaargestoomd om de rol structureel over te nemen. De opdrachtnemer fungeert als kennisbank, verbinder en adviseur richting het management. De opdrachtnemer:

  • Stelt een I-strategie op die als fundament dient voor de digitale bewaarstrategie van de gemeente Rhenen.
  • Onderzoekt de mogelijkheden voor het uitfaseren en migreren van de huidige zaaksystemen (Mozard, Decos, OpenWave).
  • Treedt op als projectleider bij de uitfaserings- en migratietrajecten.
  • Brengt advies uit (gevraagd en ongevraagd) aan management en directie over het brede spectrum van informatiehuishouding.

Te behalen resultaten:

  • Een gedragen strategisch document dat de basis vormt voor de digitale informatiehuishouding van de komende jaren.
  • Koppeling met wettelijke kaders en praktische doorvertaling naar beleid en uitvoering.
  • Een heldere analyse met scenario’s en aanbevelingen voor het uitfaseren en migreren van Mozard, Decos en OpenWave.
  • Een plan van aanpak voor de daadwerkelijke uitvoering.
  • Opstart en aansturing van de migratie- en uitfaseringsprojecten.
  • Duidelijke planning, sturing op kwaliteit, tijd en middelen.
  • Borging van kennis en ervaring binnen het team.
  • Specifieke begeleiding van de beoogde opvolger, zodat deze de rol zelfstandig kan vervullen.
  • Regelmatig en tijdig adviseren van management en bestuur over ontwikkelingen, risico’s en verbeterkansen in de informatiehuishouding.

Organisatie

Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek. De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.

In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven ernaar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!

Competenties

  • Analytisch vermogen;
  • Resultaatgerichtheid;
  • Communicatieve vaardigheden;
  • Organisatiebewustzijn;
  • Samenwerkingsgerichtheid;
  • Nauwkeurigheid;
  • Proactieve houding.

Eisen en wensen

  1. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van informatiemanagement;
  2. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van informatiebeheer en/of informatiemanagement binnen gemeentelijke organisaties;
  3. Aantoonbare werkervaring met het uitfaseren en migreren van zaaksystemen binnen een overheidscontex.
Gesprek

16 oktober as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.