Strategisch Adviseur Inkoop en Aanbesteding

40318
Opdrachtnummer
40318
Opdrachtgever
Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard
Datum
3 November 2025 tot 3 Mei 2026
Uren per week
voor 27 Uur per week.
Status
Open
Regio
Gelderland
Functie type
Inkoop & Facilitair
Sluitingsdatum
15 Oktober 2025
Verlengingsopties
2x3 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Zaltbommel

Introductie
Voor de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard zijn wij op zoek naar een Strategisch Adviseur Inkoop en Aanbesteding.
Opdracht inhoud

De strategisch inkoopadviseur ondersteunt en adviseert de beide gemeenten op het gebied van inkoop en helpt de inkoopfunctie te professionaliseren. Hij/zij is verantwoordelijk voor het inhoudelijk adviseren bij enkelvoudige en meervoudige inkopen, het ontwikkelen van het inkoopbeleid, het verbeteren van processen en het versterken van de inkoopkennis in de organisatie (zowel in de organisatie zelf als bij betrokken stakeholders). De adviseur is geen aanbestedingsspecialist, maar wel een belangrijke schakel tussen beleid, uitvoering en stakeholders. Kerntaken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Adviesfunctie binnen inkoop
    • Adviseren bij enkelvoudige en meervoudige inkopen (gunningscriteria, leveranciersselectie, prijs-kwaliteitafweging)
    • Opstellen van standaardtemplates, richtlijnen en hulpmiddelen voor opdrachtgevers (budgethouders, afdelingshoofden)
    • Beoordelen en adviseren over inkoopaanvragen vanuit verschillende onderdelen van de gemeenten
  • Beleidsontwikkeling, kaderstelling en professionalisering
    • Initiëren van verbetertrajecten, bijvoorbeeld rondom contractmanagement, leveranciersmanagement, risicomanagement
    • Zorgdragen dat de inkooppraktijk binnen de wettelijke en beleidsmatige kaders blijft (transparantie, proportionaliteit, eerlijk speelveld, duurzaamheid)
    • Monitoren wijzigingen in de wet- en regelgeving (Aanbestedingswet, Europese regelgeving, staatssteun, ketenverantwoordelijkheid e.d.) en vertalen naar lokale toepassing
  • Stakeholdermanagement en kennisdeling
    • Fungeren als schakel tussen beleid, afdelingen, (intern) opdrachtgevers, inkoopteams en externe partijen
    • Trainen, begeleiden en ondersteunen van betrokkenen (budgethouders, projectleiders etc.) in het uitvoeren van hun rol in het inkoopproces
    • Kennisdeling over best practices en nieuwe ontwikkelingen in inkoop (duurzaam inkopen, circulair inkopen, innovatief inkopen)

Organisatie

De Bedrijfsvoering eenheid Bommelerwaard (BVEB) ondersteunt de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel op het gebied van Financiën, Juridische zaken, Informatisering & Automatisering en HRM. Met 75 collega’s werken we in Zaltbommel of Kerkdriel of digitaal. De organisatie kent een open en informele sfeer. Aandacht voor de mens vinden we belangrijk en talent blijft niet onopgemerkt. Je krijgt veel ruimte om je werk als professional te kunnen uitvoeren omdat we weten dat jij in staat bent om de juiste inschattingen te maken.

Naast ons dagelijks werk brengen we de grote en kleine opgaven in kaart, zodat we hier beter op kunnen sturen. We maken vooraf afspraken met de gemeenten over resultaten en prioriteiten, zodat er meer rust en regelmaat komt op de werkvloer. We noemen dit het ‘Programma bedrijfsvoering’

Competenties

  • Strategisch en integraal denken: kan verbanden leggen tussen gemeentelijke doelen, beleid en inkoopstrategie
  • Proactief en innovatief: zoekt steeds naar verbeteringen in aanpak, methodiek en tools
  • Klant- en organisatiebewust: functioneert dienstverlenend naar verschillende afdelingen en gebruikers
  • Communicatief sterk: helder, overtuigend en toegankelijk
  • Overtuigingskracht en beïnvloeding: kan draagvlak creëren voor veranderingen en nieuw beleid
  • Resultaatgericht en besluitvaardig: legt afspraken vast, bewaakt voortgang en stuurt bij
  • Flexibiliteit en bestuurlijke sensitiviteit: kan schakelen tussen inhoud, politiek/bestuurlijk perspectief en uitvoering
  • Zelfstandig en verbindend: neemt initiatief, maar werkt ook goed samen met anderen

Eisen en wensen

  1. Een aantoonbare afgeronde Nevi 1 publiek of andere opleiding op inkoop en aanbesteding;
  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als inkoper binnen een (semi-) publieke organisatie en/of gemeente en/of (semi-)overheidsorganisatie;
  3. Aantoonbare werkervaring met (semi-) publiekeinkoopregelgeving en specifiek Aanbestedingswet, relevante Gids Proportionaliteit, regionale/locale regelgeving;
  4. Een aantoonbare afgeronde WO bachelor opleiding;
  5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met enkelvoudige en meervoudige inkoopprocessen binnen een gemeente;
  6. Aantoonbare kennis van inkoopmethodieken, leveranciersmanagement, contractmanagement, risicomanagement benoem dit concreet in het cv;
  7. Aantoonbare werkervaring met procesverbetering, procesbeschrijvingen en structurering van inkoopprocessen binnen een gemeente;;
  8. Aantoonbare werkervaring met inkoopthema's en de directe vertaling naar praktische tools, templates en richtlijnen.
Gesprek

23 oktober as.

Overige informatie

Deze opdracht is een niet specifieke zzp opdracht. Informeer naar de mogelijkheden.
De functie wordt uitgevoerd op basis van een gezagsverhouding. Er is sprake van leiding en toezicht door de opdrachtgever.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.