M365 Functioneel Consultant (32-36)

40337
Opdrachtnummer
40337
Opdrachtgever
Provincie Overijssel
Datum
1 Januari 2026 tot 1 Juli 2026
Uren per week
voor 34 Uur per week.
Status
Open
Regio
Overijssel
Functie type
ICT en IT
Sluitingsdatum
17 Oktober 2025
Verlengingsopties
3x6 maanden
Opdracht type input
ZZP, Detachering

Provincie Overijssel

Address with nr

-

Postcode

-

Plaats

Zwolle

Introductie
Voor de Provincie Overijssel zijn wij op zoek naar een M365 Functioneel Consultant (32-36).
Opdracht inhoud

Als functioneel consultant voor M365 houd je je bezig met de functionele inrichting van onze tenant. De focus ligt daarbij enerzijds op de doorontwikkeling van de omgeving in combinatie met Purview, zodat we compliant zijn met van toepassing zijnde wet- en regelgeving (o.a. WOO, archivering en informatiebeveiliging) en andere richtlijnen. Anderzijds ondersteun je het beheerteam met de inrichting van de omgeving en implementatie van de verbeteringen.

Je stelt adviezen en verbetervoorstellen op in relatie tot de doorontwikkeling en schrijft, indien nodig, een implementatieplan en zorgt voor kennisoverdracht en -borging binnen het beheerteam. Eventuele beheer- en gebruikersdocumentatie/-instructies kunnen hiervan onderdeel zijn.

Met jouw kennis draag je bij aan het verder optimaliseren van de inzet van M365-functionaliteit, het gebruik van het platform en een inrichting die toekomstbestending, duurzaam en in samenhang met de best practices van Microsoft is. Als M365 consultant richt je je onder ander op de volgende werkzaamheden:

  • Signalering van en advisering over (toekomstgerichte) optimalisatie van de huidige inrichting waarbij compliance gewaarborgd blijft.
  • Implementeren (inrichten) van nieuwe functionaliteit/verbeteringen.
  • Opstellen/actualiseren van inrichtingsdocumentatie o.b.v. geïmplementeerde verbetervoorstellen.
  • Optimalisatie gebruik Purview.
  • Begeleiden en ondersteunen van beheerders en recordmanagers bij het in beheer nemen en houden van de (nieuwe) inrichting.
  • Kennisoverdracht naar de interne beheerders.

Daarnaast beschik je over:

  1. Goede communicatieve vaardigheden en ben je in staat de vragen en wensen van collega's te begrijpen en te vertalen naar een functionele oplossing.
  2. Een gestructureerde en zorgvuldige aanpak om te waarborgen dat adviezen op de juiste wijze van idee naar beheer komen.
  3. Een helicopterview om de samenhang tussen vernieuwingen en het staande beleid met betrekking tot de inrichtingsprincipes te borgen.
  4. een voeten in de klei mentaliteit waardoor je niet alleen adviseert maar ook daadwerkelijk (mee)uitvoert.

Organisatie

Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Je gaat aan de slag bij de afdeling Bedrijfsvoering (BV), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. Het werk bij Bedrijfsvoering is samen te vatten in drie taken: adviseren, control(eren) en faciliteren. De afdeling zorgt dat de organisatie haar bestuurlijke en uitvoerende processen zo goed en efficiënt mogelijk kan uitvoeren. Hierdoor kunnen collega’s van andere afdelingen zich helemaal richten op de provinciale opgaven. De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Financiële Rapportage en Administratie, Financiën, Facilitair, Informatievoorziening en Digitalisering, Juridische Zaken, HR.

Jouw standplaats is bij onze afdeling Informatievoorziening en Digitalisering (I&D), een onderdeel van de eenheid Bedrijfsvoering.

Specifiek ben je onderdeel van het M365 beheerteam dat zich bezighoudt met de functionele inrichting van de samenwerkingsomgeving. Dit is een geïntegreerde M365-omgeving in de basis Azure, Microsoft Teams, SharePoint en OneDrive aangevuld met andere relevante M365-apps. Het beheerteam beheert deze apps waarmee we de samenwerking tussen collega’s intern en partners extern faciliteren.

Als lid van het M365 beheerteam word je als consultant ingezet voor het functioneel beheer in de 2de lijn. Standaardvragen en verzoeken worden zoveel mogelijk opgevangen door de 1ste lijn, onze servicedesk.  Het technisch beheer is uitbesteed aan SSC-ONS

Competenties

  • Communicatief vaardig
  • Analytisch vermogen
  • Samenwerkingsgericht
  • Zorgvuldigheid en gestructreerd- proactieve houding
  • Resultaatgericht en daadkrachtig

Eisen en wensen

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau in de richting van Informatiemanagement of ICT;
  2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als Funtioneel Consultant Microsoft 365;
  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Functioneel Consultant Microsoft 365 bij een overheidsorganisatie;
  4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het compliant toepassen van wetgeving op het gebied van archivering bij overheden en Duurzame Toegankelijke Overheidsinformatie (DUTO) bij de inrichting en implementatie van een M365 samenwerkingsomgeving;
  5. Aantoonbare werkervaring met de inzet van Purview voor DLP en het toepassen van vertrouwelijkheidslabels ten behoeve van een duurzame en toekomstbestendige M365-inrichting;
  6. Aantoonbare werkervaring met het opzetten of adviseren van koppelingen, automatisering, brede zoekfunctionaliteit en opslag;
  7. Beschrijf waarom u deze opdracht graag wilt doen en welke aspecten deze opdracht aantrekkelijk voor u maken;
  8. Beschrijf hoe u, als onderdeel van het beheerteam, invulling geeft aan de verbinding met de andere beheerders bij het geven van adviezen, opstellen van implementatieplannen, de uitvoering daarvan en het borgen van de kennisoverdracht. Geef ook aan welke kwaliteiten van u hierbij worden ingezet.
Gesprek

27 oktober as.

Overige informatie

Een indicatie van je uurtarief voor deze opdracht zien wij graag in je reactie op deze opdracht. ZP&co werkt in opdracht van de externe opdrachtgevers met uurtarieven inclusief reis en verblijfkosten, exclusief BTW.
Indien je geen ZZP'er bent kun je ook reageren. Wij bieden je dan, voor de periode van de opdracht, een marktconform salaris.
Nadere informatie verkrijgbaar bij team ZP&co 085 – 487 85 00. ZP&co is een bemiddelingsorganisatie/coöperatie voor ZZP’ers met een HBO+ werk-denkniveau. Wij hebben geen winstdoelstelling. Jij als Zelfstandig Professional staat centraal in onze coöperatie. Doe mee en word lid. Bedrijven die op zoek zijn naar ZZP’ers. Wij hebben ze. Meld uw vacature aan op ons administratie zp@jong-en-ko.nl. Met een achterban van ruim 14.000 ZZP’ers heeft de coöperatie altijd een oplossing.

Daarom zijn we benieuwd naar wie jij bent! Reageer via de onderstaande button op deze opdracht. Nog geen profiel? Deze maak je heel makkelijk en snel aan. Nadat jij je interesse kenbaar hebt gemaakt zullen wij contact met je opnemen. Ten aanzien van referenties vragen wij: naam, bedrijf en telefoonnummer. Je wordt beoordeeld op zowel eisen als wensen. Wanneer er niet wordt voldaan aan een eis, komt je niet in aanmerking voor de opdracht (knock-out). Daarnaast wordt er beoordeeld op diverse wensen. In je aanbieding moeten eisen en wensen plus de mate waarin hieraan voldaan wordt expliciet benoemd worden. Heb je over deze opdracht of andere opdrachten vragen? Neem dan contact op via 085 – 487 85 00 of zp@jong-en-ko.nl of vul het contact formulier in.